ΔΕΛΤΑ ΠΗΝΕΙΟΥ - ΔΕΛΤΑ ΕΒΡΟΥ

Στα πλαίσια του περιβαλλοντικού προγράμματος "ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ ΣΤΑ ΑΔΥΤΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΠΗΛΑΙΩΝ" πραγματοποιήσαμε τριήμερη επίσκεψη στο ΚΠΕ Αρναίας, όπου παρακολουθήσαμε το πρόγραμμα "Ανακαλύπτω το δάσος του Χολομώντα μέσα από τα μονοπάτια του ".

Ξεκινήσαμε το πρωί της Πέμπτης 13 Γενάρη και πρώτη μας στάση ήταν το σπήλαιο Πετραλώνων Χαλκιδικής. Εκεί, είχαμε την τύχη να ξεναγηθούμε από τον ίδιο τον κ. Άρη Πουλιανό, που έκανε την εξερεύνηση του σπηλαίου. Περιηγηθήκαμε στο σπήλαιο και μετά επισκεφθήκαμε το μουσείο Πετραλώνων, όπου υπάρχουν αξιόλογα ευρήματα που βρέθηκαν στο σπήλαιο. Στο κέντρο της αίθουσας υπάρχει η πιστή αναπαράσταση του χώρου που βρέθηκαν το κρανίο και τα οστά του Αρχανθρώπου. Συνολικά εκτίθενται 400 προθήκες με δίγλωσσες επεξηγηματικές ευανάγνωστες πινακίδες. Στον αύλειο χώρο του μουσείου υπάρχουν αναπαραστάσεις από ζώα που έζησαν εκεί κατά την παλαιολιθική εποχή.

Μετά από μια μεγάλη περιπέτεια στο χιονισμένο Χολομώντα  καταφέραμε επιτέλους να φτάσουμε στο ΚΠΕ Αρναίας γύρω στις 3 η ώρα. Το απόγευμα οι υπεύθυνοι μας ενημέρωσαν για την περιοχή της Αρναίας  και αργότερα επισκεφθήκαμε τα στενά σοκάκια της , όπου θαυμάσαμε τα παραδοσιακά σπίτια , το λαογραφικό μουσείο και τις θαυμάσιες εκκλησίες της.

Χτισμένη στις νοτιοανατολικές πλαγιές του Χολομώντα η Αρναία, διασχίζεται από το δρόμο που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με την Ιερισσό και το Άγιο όρος ή τα Πυργαδίκια και τη Σιθωνία. Βρίσκεται κτισμένη σε υψόμετρο 600 μέτρων, στους πρόποδες του πυκνόφυτου ορεινού όγκου του Χολομώντα, έχοντας μπροστά της προς τα Βορειοανατολικά μια κοιλάδα με καταπράσινα λιβάδια και απέναντι τα δάση του βουνού Δρεβενίκος.

Πυκνοχτισμένη, με διαστάσεις συμμαζεμένες και σεμνές, με τα στενά και τα ανηφόρια της, με την πλατεία την ζωντανή, πάντα γεμάτη με ανθρώπους. Αρχοντική και όμορφη, κάθε της κτίσμα και μία έκπληξη, ένα μνημείο αρχιτεκτονικής παράδοσης. Αντιστάθηκε στο "μοντέρνο σίφουνα" και διατηρεί με πείσμα -όσο γίνεται- ξυλοδεσιές και σαχνισιά, τσατμάδες και χαγιάτια, τοίχους πετρόχτιστους και κεραμίδια. Μα πάνω απ' όλα κράτησε την αρχοντιά και την ψυχή της. Το λαογραφικό μουσείο της στεγάζεται σε ένα διώροφο σπίτι του 18ου αιώνα, το οποίο άνηκε στον Κων/νο Κατσάγγελο και στέγαζε την λαογραφική συλλογή, η οποία είχε τοποθετηθεί από τον Πολιτιστικό και Εκπαιδευτικό Σύλλογο Αρναίας. Έχει ανακαινιστεί πρόσφατα και λειτουργεί ως μουσείο από το καλοκαίρι του 1999. Ο σκοπός του μουσείου είναι να επιδείξει τεχνήματα της λαϊκής τέχνης της Αρναίας καθώς και της γύρω περιοχής.

Η δεύτερη μέρα στην Αρναία ξεκίνησε με επίσκεψη στο χιονισμένο δάσος του Χολομώντα. Πυκνό, πλούσιο σε πανίδα, γεμάτο υπέροχες τοποθεσίες και σημεία με μαγευτική θέα, το δάσος μας μάγεψε από την πρώτη στιγμή. Πνιγμένο στα πεύκα και τα έλατα, στις καστανιές και τις αιωνόβιες βελανιδιές, το δάσος διασχίζεται από πολλά ρυάκια και είναι γεμάτο ολόδροσες πηγές. Παρά το τσουχτερό κρύο που έκανε, παίξαμε παιχνίδια, χιονοπόλεμο, μάθαμε για το δάσος και απολαύσαμε την κάθε στιγμή. Χωριστήκαμε σε ομάδες και η κάθε ομάδα μάζεψε υλικά από το δάσος για τις κατασκευές που θα κάναμε αργότερα στο Κέντρο.

Το απόγευμά μας πέρασε με τη δημιουργία των κατασκευών από την κάθε ομάδα. Δουλεύοντας με φαντασία και μεράκι και με τη βοήθεια των υπεύθυνων του ΚΠΕ και των καθηγητριών μας καταφέραμε να φτιάξουμε καταπληκτικά πράγματα. Το βράδυ γνωρίσαμε την Αρναία by night και η διασκέδαση συνεχίστηκε στα δωμάτιά μας, κάτω από το άγρυπνο βλέμμα των καθηγητριών μας.

Δυστυχώς η τελευταία μέρα έφτασε και μάλιστα χιονισμένη. Όταν ξυπνήσαμε το πρωί όλα ήταν κάτασπρα. Από μέσα μας προσευχόμασταν να αποκλειστούμε για μερικές ακόμα μέρες εκεί, δυστυχώς όμως το χιόνι σταμάτησε και αφού παρουσιάσαμε τις εργασίες μας, αποχαιρετήσαμε τους υπεύθυνους του ΚΠΕ και πήραμε το δρόμο της επιστροφής.

Όλο το τριήμερο ήταν για μας μια πρωτόγνωρη και ταυτόχρονα  υπέροχη εμπειρία και ευχαριστούμε τους υπεύθυνους του ΚΠΕ που μας την πρόσφεραν τόσο φιλόξενα. Ευχαριστούμε επίσης τις καθηγήτριές μας κυρίες Τσιοβαρίδου Θεανώ, Μόκαλη Παναγιώτα και Χουρμουζιάδου Δέσποινα, που άφησαν μέσα στο καταχείμωνο τα σπίτια τους για να μας προσφέρουν αυτή την καταπληκτική εμπειρία.