ΔΕΛΤΑ ΠΗΝΕΙΟΥ - ΔΕΛΤΑ ΕΒΡΟΥ

Στα πλαίσια του περιβαλλοντικού προγράμματος "ΑΓΡΙΑ ΠΑΝΙΔΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ-ΑΠΕΙΛΟΥΜΕΝΑ ΕΙΔΗ"  η Π.Ο. της Α΄και Β΄Τάξης πραγματοποίησε  επίσκεψη στο ΚΠΕ Κισσάβου - Μαυροβουνίου, όπου παρακολούθησε το πρόγραμμα "Περπατώντας στο δάσος".

Το ΚΠΕ Κισσάβου - Μαυροβουνίου βρίσκεται στην Αγιά Λάρισας, έδρα του ομώνυμου Δήμου. Είναι η μεγαλύτερη κωμόπολη της περιοχής, με πλούσιο ιστορικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον αλλά και ιδιαίτερη φυσική ομορφιά. Είναι κτισμένη αμφιθεατρικά στους πρόποδες του Κισσάβου. Οι πλαγιές του Κισσάβου και του Μαυροβουνίου έχουν μια αφάνταστη ποικιλία χλωρίδας και πανίδας γι' αυτό και θεωρούνται προστατευόμενες περιοχές.  Το σύμπλεγμα των δυο βουνών δημιουργεί ένα τοπίο ανυπέρβλητης ομορφιάς, κατάφυτο με πλατάνια, οξιές, δρυς, κουμαριές, καστανιές και κυπαρίσσια, όπου βρίσκουν καταφύγιο αγριογούρουνα, ζαρκάδια, λαγοί, μπεκάτσες, κοτσύφια, τρυγόνια, γεράκια, φάσες...

Τα δυο βουνά διαθέτουν ένα πλήρες δίκτυο λιθόκτιστων μονοπατιών που διευκολύνουν την επικοινωνία ανάμεσα στους τόπους. Εναρμονισμένα απολύτως με το περιβάλλον λειτουργούν σαν προέκταση της φύσης. Παλιά πέτρινα γεφύρια συνδέουν τα λιθόστρωτα μονοπάτια και τa κοσμούν περίτεχνες κρίνες, αφού την περιοχή διαρρέουν άφθονα νερά. Το τοπίο συμπληρώνουν παλιά αρχοντικά, εκκλησιές, μοναστήρια και ξωκλήσια με υπέροχες εικόνες και τοιχογραφίες.

Στο ΚΠΕ Κισσάβου - Μαυροβουνίου υλοποιούνται 2 προγράμματα:

Περπατώντας στο δάσος

Η πέτρα ως δομικό υλικό

"Περπατώντας στο δάσος"

Το πρόγραμμα "Περπατώντας στο Δάσος" αφορά στα μονοπάτια της περιοχής και εντάσσεται στην ευρύτερη θεματική ενότητα "Δάσος". Η επιλογή αυτού του θέματος αποτέλεσε προτεραιότητα για τα μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας διότι τα δάση του Κισσάβου και του Μαυροβουνίου αποτελούν περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους και έχουν περιβαλλοντικό ενδιαφέρον καθώς θεωρούνται και προστατευόμενες περιοχές natura 2000. Τα συγκεκριμένα μονοπάτια προσφέρονται για εργασίες πεδίου. Με την υλοποίηση του προγράμματος οι συμμετέχοντες έχουν την ευκαιρία να κινηθούν μέσα στη φύση και να μάθουν για το περιβάλλον μέσα από την προσωπική βίωση και τη συμμετοχή σε δράσεις που ενεργοποιούν τις αισθήσεις και τα συναισθήματα .

Στο πρόγραμμα αυτό μελετώνται:

Μονοπάτια [χλωρίδα, πανίδα].

Το δασικό οικοσύστημα της περιοχής Κισσάβου-Μαυροβουνίου.

Βιοποικιλότητα.

Έλεγχος ποιότητας νερών.

Μνημεία της περιοχής.

Ανθρώπινες παρεμβάσεις.

Σωστή διαχείρηση.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην αειφορία και στον παράγοντα βιώσιμης ανάπτυξης των προστατευόμενων περιοχών.

ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ.....

Τα μονοπάτια του Κισσάβου και του Μαυροβουνίου .... ένα θέμα τόσο ελκυστικό καθώς παραπέμπει σε αλλοτινές εποχές τότε που οι άνθρωποι ζούσαν αρμονικά με τη φύση. Ο άνθρωπος καθώς προσπαθούσε να ξεπεράσει τα βουνά που ήταν εμπόδιο και του έκλειναν το δρόμο για να φτάσει στα διπλανά χωριά, να ταξιδέψει σε άλλους τόπους, να δουλέψει, να μορφωθεί, ν' αναπτύξει τις οικονομικές του δραστηριότητες, να ελευθερωθεί και να ξεφύγει από την απομόνωση και τον αποκλεισμό που του επέβαλλαν οι ορεινοί όγκοι, δημιούργησε, χαράζοντας και σμιλεύοντας τα βουνά, ένα οδικό δίκτυο από λιθόκτιστα μονοπάτια.

Τα μονοπάτια αυτά δημιουργήθηκαν από ανθρώπους που διακατέχονταν από σεβασμό προς το περιβάλλον, καθώς αυτά δεν είναι ξεκομμένα δημιουργήματα, αλλά είναι απόλυτα ενταγμένα στο περιβάλλον στο οποίο βρίσκονται και αποτελούν συμπλήρωμα και προέκταση του έργου της φύσης.

ΜΟΝΟΠΑΤΙ ΜΕΓΑΛΟΒΡΥΣΟ - ΑΓΙΑ

" Μάγεμα η φύση κι όνειρο στην ομορφιά και χάρη"

Διονύσιος Σολωμός

Σε υψόμετρο 600 μέτρων, σε πλάτωμα του Κισσάβου βρίσκεται το Μεγαλόβρυσο [παλιότερη ονομασία Νιβόλιανη = ουράνια πόλη στα σλαβικά]. Το χωριό έχει χαρακτηρισθεί παραδοσιακός οικισμός και τα σπίτια του [χτισμένα από ντόπιους και Ηπειρώτες μαστόρους] χαρακτηρίζονται από την ομοιομορφία ως προς το χρώμα τους. Είναι χτισμένο πάνω σε δύο λοφοσειρές στις ΒΑ. πλαγιές της Όσσας, 7 χλμ. από την Αγιά και 43 χλμ. από τη Λάρισα. Η χρονολογία ίδρυσης του χωριού δεν είναι γνωστή, εικάζεται όμως ότι είναι μεταξύ 11ου-13ου αι. Οι 438 κάτοικοι του ασχολούνται με τη γεωργία, τη δενδροκομία και την κτηνοτροφία. Σήμερα ανήκει στο Δήμο Αγιάς. Η βρύση "Μεσοχώρι" κοσμεί το χωριό, ενώ η πηγή "Μεγάλη Βρύση", που το υδρεύει και το αρδεύει, θα αποζημιώσει τον τολμηρό επισκέπτη [πρόσβαση με τα πόδια ή με αυτοκίνητο -1 χλμ.]. Η θέα από τη θέση "Καραούλι", 200 μ. έξω από το χωριό, προσφέρει την επαφή με μια παρθένα κυριολεκτικά φύση. Από κει μπορεί κανείς να ατενίσει το Αιγαίο, τον κάμπο της Αγιάς, το Μαυροβούνι, το Πήλιο, το θεσσαλικό κάμπο και με καθαρή ατμόσφαιρα, τις Σποράδες και τη χερσόνησο του Άθω.

To μονοπάτι που συνδέει το Μαγαλόβρυσο με την Αγιά, είναι πολύ παλιό μονοπάτι - καλντερίμι που περνά μέσα από ένα πανέμορφο δάσος δίπλα στο ρέμα. Παλιά ήταν η μόνη συνδετήρια οδός με το κεφαλοχώρι της περιοχής, την Αγιά. Οι κάτοικοι μέσα απ' αυτό το μονοπάτι κάλυπταν τις ανάγκες τους για εκπαίδευση, εμπόριο, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, διασκέδαση.

Πριν από κάποια χρόνια, όχι και τόσα πολλά, όταν οι παππούδες κι οι γιαγιάδες μας ήταν παιδιά, δεν υπήρχαν οι αυτοκινητόδρομοι που υπάρχουν τώρα και δεν είχε η κάθε οικογένεια το δικό της αυτοκίνητο. Έτσι τα παιδιά αναγκάζονταν να διανύουν πολλά χιλιόμετρα με τα πόδια για να φτάσουν στο Γυμνάσιο, πολλές φορές και με αντίξοες συνθήκες. Τότε λίγα μόνο παιδιά πήγαιναν στο Γυμνάσιο και προχωρούσαν τις σπουδές τους, αυτά που αγαπούσαν πολύ τα γράμματα. Τα υπόλοιπα ακολουθούσαν τα επαγγέλματα των γονιών τους ή γίνονταν κτηνοτρόφοι. Εκείνα λοιπόν τα χρόνια τα παιδιά από το Μεγαλόβρυσο περνούσαν με τα πόδια καθημερινά το μονοπάτι για να συνεχίσουν τις σπουδές τους στο Γυμνάσιο στην Αγιά.

Οι κάτοικοι του Μεγαλοβρύσου  [ Νιβολιανίτες ], επίσης, κατέβαιναν να πουλήσουν το κοκκάρι και τα υπόλοιπα προϊόντα τους στο μεγάλο παζάρι της Αγιάς και έκαναν τις προμήθειές τους.

Στο διάστημα 1933-1940 ολοκληρώθηκε σχεδόν η λιθόστρωση του δρόμου [ μονοπάτι ] Αγιάς - Μεγαλοβρύσου. Αυτό ήταν ένα από τα πιο μεγαλύτερα κοινοτικά έργα εκείνης της περιόδου και γι' αυτό απαιτήθηκαν θυσίες απ' τους κατοίκους. Σκεφτείτε ότι δεν υπήρχαν τα μέσα που υπάρχουν σήμερα και οι άνθρωποι δούλευαν πάρα πολύ χειρωνακτικά. Λέγεται ότι κατά την κατασκευή του μονοπατιού δύο δημότες, ο Βάιος Καρτσιώτης και ο Χαράλαμπος Γκαρανές έχασαν το μάτι τους από φουρνέλο που χρησιμοποιήθηκε για την εξαγωγή πέτρας. Το μονοπάτι αυτό εξαιτίας του μεγάλου ενδιαφέροντός του απασχόλησε και τη λογοτεχνία. Έτσι, γι' αυτό γράφτηκε το ποίημα του Πολέμη: " Χειμωνανθοί".

Περπατώντας στο μονοπάτι συναντά κανείς:

Τον Παλιό Νερόμυλο του "Βούζα"

Την Εκκλησία του Αγίου Νικολάου του Κερασά

Την Εκκλησία των Δώδεκα Αποστόλων

Την Εκκλησία της Αγίας Τριάδας Αγιάς

Την Εκκλησία της Αγίας Τριάδας Μεγαλοβρύσου

Την Εκκλησία του Αγίου Χρυσοστόμου

Η ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΜΑΣ

" Αν δε μπορείς να γίνεις Ήλιος, γίνε αστέρι....

Αν δε μπορείς να γίνεις λεωφόρος, γίνε μονοπάτι...

Από το μέγεθος ούτε κερδίζεις ούτε χάνεις

Να είσαι καλύτερος σ' αυτό που είσαι"

Πέμπτη πρωί στις 1 Φλεβάρη 2007  η Α' και Β' Τάξη της Περιβαλλοντικής Ομάδας αναχωρήσαμε από το σχολείο με προορισμό, αρχικά το Περιβαλλοντικό Κέντρο Μαυροβουνίου-Κισσάβου, που εδρεύει στην Αγιά και στη συνέχεια το Μεγαλόβρυσο Αγιάς. Οι υπεύθυνοι του ΚΠΕ μας υποδέχτηκαν με αγάπη και ακολούθησε γνωριμία μεταξύ της Π.Ο και των υπευθύνων του ΚΠΕ. Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε μια παρουσίαση σε  power point με θέμα :"Το μονοπάτι που συνδέει την Αγιά με το Κεφαλόβρυσο". Το μονοπάτι ονομάζεται και "καλντερίμι" και ο χρόνος που απαιτείται για να το διασχίσει κανείς είναι δύο ώρες. Η βατότητα του μονοπατιού είναι καλή, όπως διαπιστώσαμε κι εμείς αργότερα.

Έπειτα η παρουσίαση συνεχίστηκε με την Αγιά και την ιστορία της. Η Αγιά είναι χτισμένη σε υψόμετρο 250 μ. στο Δώτιο Πεδίο. Τη διασχίζει ο ποταμός Άμυρος. Στην Αγιά παρουσιάστηκε μεγάλη βιοτεχνική και εμπορική ανάπτυξη κατά τον 18ο αιώνα και ως το 1809 που οφείλονταν στα συνεταιριστικά νηματουργία. Την εποχή εκείνη αναπτύχθηκε το εμπόριο νήματος , αλλά και η ύφανση φιτιλιών. Αργότερα, η Αγιά άρχισε να παρακμάζει και η παρακμή της οφείλονταν κυρίως σε έριδες μεταξύ των κατοίκων. Η γεωργία, η αμπελουργία, οι καλλιέργειες δημητριακών, η βυρσοδεψία και η σαπωνοποιεία πέρασαν κρίση εκείνη την εποχή. Κατά τον 20ο αιώνα σημειώνεται ανάπτυξη στη σηροτροφία. Η Αγιά, από τα παλιά χρόνια ακόμα, παρουσίαζε και συνεχίζει να παρουσιάζει γεωμορφολογικό, ιστορικό, θρησκευτικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον.

Στη συνέχεια, αφού μας είπαν λίγα λόγια για την ίδρυση και τους στόχους του ΚΠΕ, επισκεφθήκαμε την αίθουσα φωτογραφίας του Γιάννη Γουργιώτη που είχε ως θέμα τα παλιά επαγγέλματα και ήταν καταπληκτική!

Μετά την ξενάγησή μας στους χώρους του ΚΠΕ, και αφού μας έδωσαν μπλουζάκια, ένα μπουκάλι νερό και ένα σάντουιτς, φύγαμε μαζί με τους υπεύθυνους για να ανεβούμε με το λεωφορείο στο Μεγαλόβρυσο και να διασχίσουμε το μονοπάτι. Όταν φτάσαμε στο Μεγαλόβρυσο, συγκεντρωθήκαμε όλοι μαζί στην πλατεία και κάναμε κάποια θεατρικά δρώμενα. Στη συνέχεια, χωριστήκαμε σε δυο ομάδες και ξεκινήσαμε για να διασχίσουμε το χωριό και να φτάσουμε στο μονοπάτι. Στο δρόμο για το μονοπάτι συναντήσαμε μια ηλικιωμένη γυναίκα και συνομιλήσαμε μαζί της. Αυτή μας είπε πως στο χωριό αυτή τη στιγμή υπάρχουν 70 κάτοικοι και έχει χαρακτηριστεί Παραδοσιακός Οικισμός. Πολλά από τα σπίτια που είδαμε στο χωριό ήταν παλιά και πέτρινα.

Μετά από κάποια ώρα φτάσαμε στο μονοπάτι και αρχίσαμε να το διασχίζουμε. Κάθε τόσο σταματούσαμε για να εντοπίσουμε τα φυτά γύρω μας και να αισθανθούμε με τις αισθήσεις μας τη φύση και την τόση ομορφιά της που μας μάγευε συνεχώς. Μετά από πολύ ώρα που περπατούσαμε στο μονοπάτι , βρήκαμε ένα σκιερό μέρος με παγκάκια και καθίσαμε  για να ανακτήσουμε δυνάμεις και να συνεχίσουμε. Εκεί, αφού οι υπεύθυνοι του ΚΠΕ είχαν φέρει μαζί τους υλικά ζωγραφικής, η κάθε ομάδα βάλθηκε να κάνει τη δική της ζωγραφιά και το ποίημά  της και αργότερα να το παρουσιάσει στην άλλη ομάδα. Η διασκέδαση και τα γέλια ανέβηκαν στα ύψη!

Έπειτα, κατεβαίνοντας πιο κάτω είδαμε την εκκλησία της Αγίας Τριάδας, του Αγίου Νικολάου, του Αγίου Χρυσοστόμου και των Δώδεκα Αποστόλων. Ήταν όλες παλιές και γραφικές. Μετά από λίγα μέτρα δρόμου στο μονοπάτι, τέλειωσε το καλντερίμι και αρχίσαμε να κατεβαίνουμε στην Αγιά. Οι υπεύθυνοι μας αποχαιρέτισαν εκεί και έφυγαν για το Κέντρο, ενώ εμείς θα συνεχίζαμε...

Ήταν μια καταπληκτική εκδρομή, περάσαμε τέλεια και ο καιρός ήταν πολύ καλός, βοηθώντας μας να περάσουμε ακόμα καλύτερα και κάνοντας την εκδρομή φανταστική.    Ευχαριστούμε πολύ τις υπεύθυνες του ΚΠΕ κυρίες: Γκαραγκουνούλη Αργυρώ, Τλούπα Χριστίνα και Ντιβέρη Παναγιώτα , καθώς και τις καθηγήτριές μας κυρίες: Μόκαλη Παναγιώτα, Χουρμουζιάδου Δέσποινα και Χαλκιά Βασιλική, για τη μοναδική εμπειρία που μας πρόσφεραν!