ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
η συνοικία μας

       Στο ανατολικό τμήμα της Λάρισας βρίσκονται οι συνοικίες Άγιος Γεώργιος, Λαχανόκηποι, Σταθμός και Χαραυγή. Πρόκειται για μια μεγάλη σε έκταση περιοχή που οριοθετείται από το χάνδακα Ι1, τις σιδηροδρομικές γραμμές, την οδό Ηρώων Πολυτεχνείου και το όριο του ΓΠΣ. Την περιοχή διασχίζουν η Ε.Ο. Λάρισας - Βόλου, καθώς και οι σιδηροδρομικές γραμμές Αθήνας - Θεσσαλονίκης και Λάρισας - Βόλου. Στη συνοικία Σταθμού βρίσκεται ο επιβατικός σταθμός του Ο.Σ.Ε και μεγάλη έκταση του Οργανισμού, ενώ στη Χαραυγή υπάρχουν σημαντικής έκτασης στρατιωτικές εγκαταστάσεις (3

       Η συνοικία μας, είναι μια από τις μεγαλύτερες συνοικίες της Λάρισας. Βρίσκεται στην ανατολική πλευρά της πόλης. Τα όρια της συνοικίας μας είναι τα εξής: Βόρεια είναι η συνοικία των Λαχανόκηπων, η οποία είναι ενωμένη με την συνοικία μας και αποτελούν σχεδόν ένα τμήμα, και το αεροδρόμιο της Λάρισας. Νότια είναι η συνοικία της Χαραυγής και Δυτικά οι σιδηροδρομικές γραμμές, μας χωρίζουν από την πόλη της Λάρισας. Στα Ανατολικά εκτείνονται γεωργικές εκτάσεις, που φτάνουν μέχρι το χωριό Πλατύκαμπος.

       Δύο μεγάλες οδικές αρτηρίες διασχίζουν την περιοχή μας: Η παλιά Εθνική οδός Αθηνών-Θεσσαλονίκης, που διασχίζει τη συνοικία μας κάθετα και η οδός Βόλου, που τη διασχίζει οριζόντια και τη χωρίζει στη μέση. Είναι ένας μεγάλος κυκλοφοριακός άξονας και κατασκευάστηκε για πρώτη φορά το 1912. Εκείνη την εποχή, βέβαια, ο δρόμος ήταν χωματόδρομος, μια που δεν υπήρχαν αυτοκίνητα και η συγκοινωνία γίνονταν με τα κάρα. Η οδός Βόλου ένωνε τη Λάρισα με τα διάφορα χωριά της περιοχής και κατέληγε στο Βόλο. Πάνω το δρόμο που οδηγούσε για το Βόλο ήταν το χάνι του Φαντάνα. Εκεί, σταματούσαν οι χωριάτες να ποτίσουν τα’ άλογά τους, για ν’ αντέξουν στη δίψα τους, ώσπου να φτάσουν στα χωριά τους. Μαγείρευε νόστιμα φαγητά. Μ’ ένα δεκάρικο έτρωγες καλά κι έπινες κι ένα κατοσταράκι μαύρο, Ραψανιώτικο κρασί. Το καλοκαίρι, το φαγητό γίνονταν όξω στη μεγάλη αυλή, κάτω από μια θεόρατη πλατύφυλλη μουριά. Στις ρίζες της, ήταν η μεγάλη Τουλούμπα. Όπως το έμβολό της δούλευε ασταμάτητα, το νερό που έβγαινε ολόδροσο και καθαρό, το ‘πινες και σ’ ανάσταινε. Το 1964, έγινε η χάραξη και η κατασκευή της νέας οδού, η οποία, είναι πλέον ασφαλτοστρωμένη και πιο σύγχρονη. Το 2000 περίπου έγινε διαπλάτυνση της οδού Βόλου,  και κατασκευάστηκε διαχωριστική  νησίδα, στο μισό όμως κομμάτι της οδού Βόλου, όπου υπήρχε  διαπλάτυνση.
 

η οδός Βόλου

       Κατά μήκος της οδού Βόλου, σε μία απόσταση περίπου 6 χιλιομέτρων, έχει αναπτυχθεί η συνοικία μας. Ένας από τους βασικούς λόγους, που αναπτύχθηκε σ’ αυτό το σημείο, είναι η μεγάλη της έκταση, αλλά και οι προσιτές τιμές των οικοπέδων, σε σχέση με άλλες περιοχές της Λάρισας. Κι αυτό γιατί η περιοχή καθυστέρησε να ενταχθεί στο σχέδιο πόλης. Προτιμήθηκε κυρίως από ανθρώπους, προερχόμενους από την επαρχία Αγιάς, γιατί εξασφάλιζε εύκολη πρόσβαση στα χωριά τους. Επίσης αναπτύχθηκε, γιατί δεν είναι μακριά από το κέντρο της πόλης, και οι κάτοικοι , οποιαδήποτε στιγμή, μπορούν να πάνε για τις όποιες δουλειές τους. Εξάλλου υπάρχουν πυκνά δρομολόγια αστικών λεωφορείων, που τη συνδέουν με το κέντρο. Τέλος στην περιοχή υπάρχουν πολλές βιομηχανίες-βιοτεχνίες, που απασχολούν ένα μεγάλο αριθμό τεχνιτών, εργατών και υπαλλήλων. Κατά μήκος της οδού Βόλου εκτείνεται και η παλιά Βιομηχανική Περιοχή της Λάρισας. Ακόμη γύρω από τη συνοικία εκτείνονται μεγάλες γεωργικές εκτάσεις, όπου καλλιεργείται βαμβάκι.

         Επίσης τη συνοικία μας διασχίσει η σιδηροδρομική γραμμή Λάρισας - Βόλου η οποία λέγεται και «Θεσσαλικός σιδηρόδρομος». Μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλίας (1881), ο πρωθυπουργός Χαρίλαος Τρικούπης θέλησε να αναπτύξει το σιδηροδρομικό δίκτυο για να βοηθήσει την εκβιομηχάνιση της χώρας. Για την κατασκευή του εσωτερικού δικτύου της Θεσσαλίας, ο Τρικούπης υπέγραψε στα 1882, ένα συμβόλαιο με τον τραπεζικό οίκο της Κων/πολης «Fils A. Mavrogordato». Το συμβόλαιο αυτό προέβλεπε την κατασκευή δύο γραμμών, και την εκμετάλλευσή τους για 99 χρόνια.
α) Της γραμμής Βόλου-Βελεστίνου-Λάρισας, μήκους 60 χιλμ, και πλάτους 1 μέτρου.
β) Της γραμμής Βελεστίνου-Φαρσάλων-Τρικάλων-Καλαμπάκας, συνολικού μήκους 142 χιλμ.
        Έτσι, λοιπόν, ιδρύθηκε η Εταιρεία «Σιδηρόδρομος Θεσσαλίας», τον Οκτώβριο του 1882. Στην εταιρεία αυτή ο Μαυρογορδάτος παραχώρησε όλα τα δικαιώματά του, αντί του ποσού των 22.500.000 γαλλικών φράγκων. Τελικά, στις 22 Απριλίου 1884, η πιο μικρή γραμμή, η οποία δεν παρουσίασε καμία δυσκολία, εκτός ίσως από κάποια προβλήματα εδαφολογικής υφής, εγκαινιάσθηκε και δόθηκε στην κυκλοφορία. Η υπόλοιπη γραμμή τελείωσε στα 1903. Η Εταιρεία «Σιδηρόδρομος Θεσσαλίας» διέθετε , για τις δύο γραμμές, 15 περίπου αμαξοστοιχίες και 350 βαγόνια των 10 τόνων ωφέλιμου φορτίο.
        Η συμβολή του σιδηροδρόμου στην ανάπτυξη της περιοχής υπήρξε τεράστια, δεδομένου ότι την εποχή εκείνη δεν υπήρχαν αυτοκίνητα, ούτε και δρόμοι, και η μεταφορά όλων των προϊόντων γινόταν με το τρένο. Οι μεταφορές γίνονταν σε ελάχιστο χρόνο σε σχέση με τον χρόνο πριν από την κατασκευή, οπότε απαιτούνταν 12ωρο ταξίδι από τη Λάρισα μέχρι το Βόλο. Όλα τα εισαγόμενα προϊόντα μεταφέρονταν από το λιμάνι του Βόλου στη Λάρισα, με το σιδηρόδρομο και από εκεί διοχετεύονταν στην εσωτερική αγορά. Η Λάρισα έπαιξε σπουδαίο ρόλο σταυροδρομίου, με εμπορική και στρατηγική σημασία. Και σήμερα, παρόλα τα άλλα μεταφορικά μέσα, η συμβολή του σιδηροδρόμου στη μεταφορά επιβατών και προϊόντων είναι πολύ μεγάλη. Υπάρχει πυκνή καθημερινή συγκοινωνία που συνδέει τη Λάρισα με το Βόλο καθώς και τα διάφορα χωριά που βρίσκονται στη διαδρομή.
 

ο σταθμός του Θεσσαλικού  ο Θεσσαλικός Σιδηρόδρομος

        Τέλος τη συνοικία διασχίζουν και  δύο ρέματα τα οποία καταλήγουν και τα δύο στον Πηνειό ποταμό . Το ένα χωρίζει την συνοικία σε δύο μέρη , αλλά την ενώνει συγχρόνως με δύο γεφυράκια . Το άλλο ρέμα , ο Γκοσμπασανιώτης, το οποίο είναι αντιπλημμυρικό έργο, συνδέεται με τον Πηνειό και δέχεται ποσότητα νερού σε περίπτωση υπερχείλισης του ποταμού. Οι κάτοικοι,  για να προστατευθούν από τη στάθμη του νερού, που ανεβαίνει κάθε χειμώνα, υψώσανε αναχώματα.

 

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ  ΣΥΝΟΙΚΙΑΣ

 1. ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ

       Προβλήματα προκύπτουν από τις σιδηροδρομικές γραμμές του ΟΣΕ στην περιοχή της οδού Βόλου, καθώς ο απέραντος σκουπιδότοπος που δημιουργήθηκε, κατά μήκος των γραμμών, σε συνδυασμό με την ηχορύπανση από τη διέλευση των τρένων και το κυκλοφοριακό μποτιλιάρισμα αποτελούν μεγάλο πονοκέφαλο για όλους. Η οδός Βοιωτίας είναι δρόμος δίπλα από την περίφραξη των σιδηροδρομικών γραμμών, παράλληλη με αυτές. Κακή συνήθεια των Ρομά κατοίκων αυτής της οδού και όχι μόνο, είναι να πετούν ό,τι δεν χρειάζονται μέσα από την περίφραξη, στις γραμμές του τρένου. Ο καθαρισμός της περιοχής των γραμμών θα πρέπει να γίνει οπωσδήποτε από τον ΟΣΕ. Η λύση θα δοθεί μόνο με τη σωστή περίφραξη ύψους τουλάχιστον τριών μέτρων. Στη σημερινή υποτυπώδη περίφραξη στην οποία υπάρχουν πολλά ανοίγματα, μπορεί όποιος θέλει να περάσει μέσα στον χώρο των σιδηροδρομικών γραμμών με ό,τι κινδύνους αυτό συνεπάγεται. Μια απόσταση περίπου 300 μέτρων  ότι είναι αναγκαίο να περιφραχθεί εκ νέου, προκειμένου να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα της ρύπανσης και αφετέρου να μην θρηνήσουμε ανθρώπινες ζωές. Ακόμη η περίφραξη των γραμμών σταματά εντός της κατοικημένης περιοχής με κινδύνους ατυχημάτων. Πρέπει λοιπόν να γίνει επέκταση αυτής, μέχρι το τέλος της κατοικημένης περιοχής. Ακόμη πρέπει να βρεθεί λύση με τις υπόγειες διαβάσεις της οδού Κάρλας, οι οποίες είναι σχεδόν άβατες. Οι αντλίες υδάτων δεν λειτουργούν, ο φωτισμός είναι χαλασμένος κ.λ.π.

Οδός Κάρλας-επικίνδυνες γραμμές

Οδός Βόλου-η ανοιχτή τάφρος

2. ΑΝΟΙΧΤΗ ΤΑΦΡΟΣ

         Άλλο μεγάλο πρόβλημα της συνοικίας είναι η τάφρος  (ανοικτός χάνδακας), που βρίσκεται στο γεφυράκι της οδού Βόλου, καθώς εκτός από την οπτική ρύπανση, υπάρχει και έντονη δυσοσμία από τα στάσιμα νερά. Υπάρχουν μέρες που οι κάτοικοι της γύρω περιοχής δεν μπορούν, όχι μόνο να ανοίξουν τα παράθυρα των σπιτιών τους, αλλά και να κυκλοφορήσουν στους γύρω δρόμους της περιοχής, από τη βρόμα. Η τάφρος αποτελεί απειλή για τη δημόσια υγεία και πρέπει να ληφθεί μέριμνα  καταρχήν να μετατραπεί σε κλειστό εγκιβωτισμένο αγωγό. Με την παρέμβαση αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί ο χώρος για την ανάπτυξη αθλητικών και ψυχαγωγικών δράσεων προς όφελος των κατοίκων της συνοικίας.

3. ΔΙΕΛΕΥΣΗ ΟΧΗΜΑΤΩΝ

      Η διέλευση βαρέων οχημάτων από την οδό Βόλου είναι ένα ακόμα πρόβλημα, καθώς  είναι πολύ επικίνδυνη ιδιαίτερα για τους μαθητές των σχολείων της συνοικίας. Για την αποφυγή της διέλευσης βαρέων οχημάτων από την οδό Βόλου, πρέπει να βρεθεί τρόπος για την εκτροπή κυκλοφορίας των φορτηγών στο ύψος του Μελισσοχωρίου, μέσω Ομορφοχωρίου, στην ΠΕΟ Λάρισας-Θεσ/νίκης.

Το 10ο και 48ο Νηπιαγωγείο

4ο ΕΠΑΛ-13ο ΓΕΛ

4. ΕΛΛΕΙΨΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ

     Το 10ο και 48ο Νηπιαγωγείο που βρίσκονται στη συνοικία των Λαχανόκηπων έχουν πολλά προβλήματα στέγασης: Πρόκειται για ένα χώρο όπου παλιά λειτουργούσε ως κρεοπωλείο και οι δημοτικές αρχές το μετέτρεψαν σε νηπιαγωγεία πριν 14 χρόνια ως προσωρινή λύση! Τα παιδιά που πηγαίνουν εκεί φτάνουν περίπου τα 60. Τα δύο νηπιαγωγεία λειτουργούν εκ περιτροπής πρωί και απόγεμα, δεν υπάρχουν παράθυρα με αποτέλεσμα ο χώρος να μην αερίζεται κανονικά με αποτέλεσμα τα παιδιά να αρρωσταίνουν συνεχώς, ο χώρος είναι περιορισμένος με μια μικρή αυλή, σπασμένα τζάμια κλπ.

     Επίσης πρόβλημα στέγασης έχει και το νεοϊδρυθέν[2014]  13ο Γενικό Λύκειο, το οποίο δεν έχει δικό του κτίριο και τα τμήματά του στεγάζονται στα όμορα κτίρια του 7ου Γυμνασίου και του 4ου ΕΠΑΛ. Από την αναγκαστική αυτή συγκατοίκηση προκύπτουν προβλήματα στη λειτουργία και των τριών σχολείων.

ip based webcounter